Technisch Specialisten

De studieruimte bevond zich aan de linkerzijde van het stafgebouw 103, alwaar de TS’er zich in de avonduren aan het studeren van de schriftelijke lessen kon wijden en de daarbij behorende opgaven kon uitwerken. Voorts werd hij gemiddeld vier halve werkdagen per maand in de gelegenheid gesteld dit tijdens de diensturen te doen. De commandant bepaalde dit, in overleg met de OCV, aan de hand van het oefenprogramma. De TS’er moest een redelijke kans geboden worden om met succes het examen af te leggen die hun later een betere baan in de burgermaatschappij zou moeten bezorgen. De bij 103 Verkenningsbataljon geplaatste TS’ers werden meestal ingezet in de Bataljons- en Eskadronsonderhoudsgroepen, als bergingsspecialist of als AMX-Leopard I / II, M577, M578 of M113 bestuurder. Terug naar de burgermaatschappij Zes maanden vóór dienstverlating werd ten behoeve van de TS'er wiens contract eindigde, een bijeenkomst georganiseerd door het Bureau Overgang Burgermaatschappij (BOB). Aan de hand van de inschrijfgegevens werd de TS’er dan opgenomen op een lijst, waarop zijn gegevens en competenties werden vermeld. Deze lijst werd iedere 7 weken aan het bedrijfsleven gepresenteerd. De besteding van de premie was voor de meesten géén probleem. Maar dat kon dit wel worden als dit niet zorgvuldig gebeurde. Ook hier gaf bureau BOB veelal advies. De voormalig korporaal TS Eugene Swarts, lichting 1966-6 weet zich nog het navolgende uit zijn diensttijd te herinneren: “Na 5 jaar op de vaart te hebben gezeten (Ik ging op mijn 15e naar zee) vond mijn vader dat ik maar mijn broer moest volgen die beroepsmilitair was en ook wat discipline zou goed voor me zijn. Dus werd ik in november 1966 opgewacht in Roermond en naar de kazerne gebracht. Daar heb ik de opleiding van 6 maanden met vallen en opstaan (en 2 maanden langer dan gebruikelijk) volbracht. Het viel niet mee voor een zeeman om te moeten exerceren en schuttersputten te graven, koper te poetsen en ja en amen te zeggen. Na de rijopleiding ben ik naar Amersfoort gegaan voor de pantserrups opleiding van 2 maanden en werd dus in die tijd huzaar. Na de opleiding ging het hele bataljon met de M113 C&R op de (stoom)trein naar Seedorf. Daar aangekomen was er een huisvestingsprobleem. Wij waren de eerste TS’ers bij 103 en werden uiteindelijk in de generaalssuite gelegerd. Er werden stapelbedden in gezet en de ruimte ernaast werd onze bar. 1967-1968 A-Esk 103 Verkbat; De generaalssuite, onderkomen van o.a. inzender Kpl 1 TS Eugene Swarts Er waren enkele beroepskorporaals die op de Antars (TROPCO) reden en in Zeven woonden. Deze korporaals hadden de bar al in gebruik en kwamen op zondag met het gezin daar gezellig samen, totdat enkele nieuw geplaatste TS’ers er een andere gedragscode op na hielden en deze beroeps wegbleven. Ik had als civiele opleiding CCV-B gekozen maar dat was een grote flop want ik had totaal geen geduld. Als je een leerling in je auto hebt die je na het maken van drie keer eenzelfde fout wel kunt wurgen, dan moet je toch een ander beroep kiezen. 163

165 Online Touch Technisch Specialisten Home


You need flash player to view this online publication